Langkau ke kandungan utama

5 Soalan TESL??

salamalaik! aku di seru untuk jawab soalan ala-ala TESL  oleh si cikgu bi.. 
100 peratus aku surf..=p niat di hati cuma nak tambah ilmu. terima kasih la cikgu bi ye..
 lain kali kasi la soalan senang sikit..=.=



Soalan 1
Bagaimanakah Teddy bear mendapat namanya?

Berikutan populariti yang diperoleh daripada cerita yang disampaikan oleh Kartun Berryman, seorang pembuat permainan beruang, Morris Michtom dan isterinya telah menghantar seekor patung beruang kepada Roosevelt. Dia meminta kebenaran daripada Roosevelt untuk menggunakan nama presiden itu. Presiden itu bersetuju dan sejak itulah patung beruang diberi nama Teddy.



Soalan 2
Siapakah Helen Keller?


Helen Keller Lahir27 Juni 1880. Helen Keller, seorang penulis dan peneliti buta asal AS, terlahir ke dunia. Helen Keller dianggap sebagai tokoh yang telah membuka mata dunia agar menghormati dan menghargai orang-orang yang buta dan tuli.
Hellen Keller terlahir ke dunia dalam keadaan normal, namun pada usia satu setengah tahun, ia terserang sakit parah yang mengakibatkan ia kehilangan dan pendengarannya. Pada usia ke-7 tahun, Keller diajar oleh seorang guru pribadi bernama Anne Sullivan untuk berkomunikasi dengan bahasa isyarat. 
Keller kemudian belajar untuk membaca bahasa Perancis, Jerman, Yunani dan Latin dalam huruf Braille. Pada usia 20 tahun, Keller berhasil diterima di universitas. Dia kemudian aktif menulis buku dan menggalang dana untuk mmbantu orang-orang buta. 

Buku pertamanya berjudul The Story of My Life telah diterjemahkan ke dalam 50 bahasa. Antara tahun 1946 hingga 1957, Hellen Keller melakukan perjalanan ke 39 negara di lima benua untuk berpidato tentang pengalamannya dan menyerukan masyarakat agar menghormati hak-hak orang buta. Hellen Keller meninggal tahun 1968 pada usia 87 tahun.



Soalan 3
Mengikut dongeng Inggeris, mengapakah ros putih bertukar menjadi ros merah?

oleh sebab jawapan kawan aku surf tu panjanggg sangat, so aku kasi link je la.. korang bace sendiri (aku rase x de orang yang rajin bace sepanjang ni.. kepada si pemberi soalan, amek kau! siape suruh bagi soalan susah-susah?? =p



Soalan 4
Siapakah Lady McBeth?


Lady Macbeth adalah watak dalam Shakespeare's Macbeth (c.1603-1607). Dia adalah isteri protagonis drama ini, Macbeth, seorang bangsawan Scotland. Setelah dia ke melakukan pembunuhan raja, dia menjadi Ratu Scotland, dan kemudian menderita kepedihan bersalah kerana peranannya dalam jenayah. Dia meninggal dalam tindakan bunuh diri yang jelas. 


Penganalisis melihat pada watak Lady Macbeth konflik antara feminin dan maskulin, seperti yang terkesan dalam norma-norma budaya. Lady Macbeth menekan naluri ke arah kasih sayang, ibu, dan kerapuhan - berkaitan dengan feminitas - menyokong cita-cita, kekejaman, dan nafsu untuk kuasa. Ini warna konflik drama, dan lampu gudang pada praduga berasaskan gender dari Inggeris Shakespeare hingga saat ini.


Hebat telah menarik pelakon terkenal yang tak terhitung jumlahnya selama berabad-abad termasuk Sarah Siddons, Helen Faucit, Ellen Terry, Vivien Leigh, Francesca Annis, Judith Anderson, Judi Dench dan Keeley Hawes. Jeanette Nolan memainkan watak dalam adaptasi filem kontroversi Orson Welles '1948.



glitter-graphics.com
style="color: purple;">Soalan 5
Apakah yang dimaksudkan dengan ' potato blight'?



hawar kentang( direct from google translate) =p






Ulasan

Catat Ulasan

kumen2

Catatan popular daripada blog ini

Kelebihan Dan Kekurangan Menjadi Pengawas

Bismillah, Assalamualaikum Hari ini aku mahu menitip sedikit perkongsian mengenai tajuk yang tertera. Aku berkecimpung dalam pengawas ni daripada darjah enam kot.Menjadi pengawas bukan semudah yang disangka. Dan tidak juga sesusah yang disangka.  Ada orang memang berharap dia dipilih menjadi pengawas, dan dia dipilih, maka dia gembira.  Ada orang tidak berharap dia dipilih pengawas, tetapi dia dipilih, maka dia berat untuk menerima Ada orang berharap dia dipilih menjadi pengawas, tetapi dia tidak dipilih, maka dia bersedih Ada orang memang berharap dia tidak dipilih, dan dia memang tidak dipilih, maka dia gembira Hakikatnya, menjadi pengawas, bukan terletak pada pilihan kita, tetapi pillihan Dia Kelebihan menjadi pengawas : Mengasah bakat kepimpinan  (pengawas di sesebuah sekolah mestilah ada jawatankuasa, ada mesyuarat, ada planning segala bagai yang pasti menuntut kita mengeluarkan segala bakat kepimpinan yang ada) Peluang melakukan kebajikan kepada rakan, guru-guru dan sekolah

Lelaki ? Eww

Bismillahhirahmanirahim. Sorry bagi tajuk entah benda-benda. Selamat datang 2018!  Okay so, posting pertama aku untuk tahun ni tentang kaum lelaki. Nak baca, baca, taknak baca ikut hang lah *Aku warning dulu k, isi lepas ni agak emo kot, aku type tengah lapar jadi maafkan aku awal-awal purisshu Aku cuba make it short,  Banyak perkara kebelakangan ni aku nak sangat cakap Terutama kat kaum lelaki Pada aku,  Kau hensem ke, muka pecah rumah ke, Benda tu zaman sekarang kadang-kadang boleh bawak bincang Apa yang lagi penting BUKAN HATI KAU Tapi, macam mana KEMAHIRAN KAU ADAPT KEMAHIRAN KAU RESPON, KEMAHIRAN KAU BERCAKAP KEMAHIRAN KAU BUAT LAWAK KEMAHIRAN KAU MELINDUNGI MACHO, GENTLE DAN CONFIDENT kepada sesiapa pun dan dalam macam-mana keadaan pun Aku perasan benda ni makin takda  Aku duduk kat Jepun Dorang sangat hensem-hensem dan baik-baik Tapi aku susah nak menerima lelaki Jepun yang keras Yang langsung takde sense leader, dan

Cinta itu bukan memiliki =p

salam mood :jiwang kepada yang dah nak tekeh aku sila lapor a.k.a tinggal jejak pada spongebob dan klik x =p okeh. aku baru baca solusi *riak rajenn aku TERselak ruangan cinta *muahaha dia cakap kan CINTA ITU TAK BERERTI MEMILIKI wah! aku agak tak bersetuju mula-mula tu tapi aku tahan lagi mood memburn majalah sambung balik : cinta dan memiliki benda yang berbeza cinta lebih cenderung kepada MEMBERI RUANG nampak! burung pun mebih bahagia bila dibebaskan, manusia lagi lahh=p dan memiliki cenderung kepada MENGIKAT kalau kita suka kan dia dan dia sukakan kita sekalipun dia tetap bukan milik kita. BUKAN mr. google! aku syg gila kat kauu!! sebab dia milik Allah jadi, sila doa kepada Allah supaya jaga dia untuk kita ingat lah! kita tak tahu apa yang akan jadi masa depan Allah tahu! jadi, sila berserah pada dia jadi tak da maknanya kita nak "ikat" orang yang kita suka sila bebas