Isnin, 30 Mei 2011

Kembali- Fareast

salam. aku surrender lagu ni macam bed-story la. tersengguk-sengguk korang dengar (ngantuk sangat, aku sekeh 3kali laju-laju baru oke?*melampau-lampau) korang test je la dengar, bukan senang nak ada hati yang suci kan, Allah tengok pada usaha, bukan hasil =) jom sama-sama baiki diri, dan seru orang lain!


Marah

Monolog diri
encik google, tq!

diri 1: wahai diri, kau tak berhak marah, 
diri 2 : aku sakit hati ape kau tahu?

diri 1: diri, jangan kau marah pada yang benda sia-sia
diri 2: aku sakit hatiiiiiiii...tahap petala ke lapan dah ni, sakitt, kau takkan faham, berambus lah, menyibukk

diri 1 : Aku seperti tangan sentiasa di sisi. Rasulullah bersabda " dalam diri manusia ada seketul daging, jika ia baik, maka baiklah keseluruhannya, jika ia rosak, maka rosaklah keseluruhannya, dan ketahuilah bahawa daging itu ialah HATI (hadis ini diterjemah berdasar kefahaman penulis). kamu mahu hati kamu dikuasai kejahatan?
diri 2: hati aku terbakar, rasa macam kena hempap peti ais, sakit sangat. 

diri 1: kau tu siapa nak marah-marah, fikir lah, kau ada agama kan? ini ujian kecil Dia tau tak?perkara kecil sahaja kau dah mengeluh...
diri 2 : kau faham bahasa tak, aku nak lempang anak orang.(subahanallah kerasnya hati)

diri 1 : wahai diri, berfikir dahulu,, Allah itu dekat, bahkan sangat dekat. mengadulah padaNya, andai diri mu benar, Dia mengetahui, begitu juga sebaliknya.Dia yang beri peluang kau bermonolog sebelum kau bertindak, ketahuilah diri, Dia mahu menjagamu
diri 2 : ...............

diri 1: sedarlah diri. kamu hidup bukan lama, andai masa kamu marah itulah , kamu dijemput pergi, bagaimana wahai diri? adakah kamu terlalu sempurna ibadah, fizikal?sampai tahap berfikir, kamu seorang sahaja layak memarahi? wahai diri, marah itu tandanya diri kamu sombong.orang sombong adalah orang jahil!
diri 2 : ...................

diri 1 : diri, fahamilah, kalau kau marah, kau jatuhkan maruah sendiri. kau nak ke maruah kau setaraf dengan kasut kau?mahukah maruah kau cuma layak diludah? 
diri 2 : aku salah.. astagfirullah

diri 1 : rasulullah bersabda : "setiap kamu adalah bersalah, dan sebaik-baik yang bersalah adalah yang kembali" .. jangan sesekali kamu mengatur langkah di jalan salah, dan enggan kembali kepada hidayahNya.
diri 2 : astagfirullah.tapi apa aku nak buat dengan makhluk Allah tu?
diri 1: maafkan, maafkan, maafkan, sesungguhnya kamu sendiri tak lepas dari buat silap, kamu suka kalau orang marah dan tak maafkan kamu?kamu suka kalau Allah tak ampunkan kamu?
diri 2 : astaghfirullah..

diri 1 : kamu milikNya, Dia memilikimu SEPENUHNYA, jagalah pemberianNya, jangan kau sia-siakan. Allah menyayangi orang yang bertaubat. 
diri 2 : Ya Allah, terima kasih, aku bersyukur kerana menjadi milikMu

Isnin, 16 Mei 2011

Belajar jugak waktu Hari Guru..

salam.
Hari ni 16 Mei datang lagi.
semua sekolah biasanya buat sambutan hari guru 
sekolah aku pun cenggitu jugak
tak sangka Hari Guru pun kena belajar,
dan aku belajar pengalaman baru ,astaghfirullah
hancur aku pegang m/c dan dj (ni lah kali terakhir kot) =p

well. tak da pengalaman. dan yes! AKU SUKA PENGALAMAN!
macam kata sorang tokoh (aku tak ingat siapa pasal aku hafal kata-kata dia waktu nk exam karangan bm)
"pengalaman ialah guru yang kejam, kerana ia menguji terlebih dahulu sebelum memberi pengajaran "
betul la tu kan., satu lagi kata-kata yang aku hafal waktu nak exam  "pengalaman tak boleh dicipta tapi perlu dilalui "
see? tapi memang waktu aku jadi m/c tu hancur=p (peduli hape) aku pun tak tau ape aku dah cakap, lalala. jadi, jom lar kita sama-sama belajar dan belajar,
belajar=pengalaman baru yang boleh pandu kita untuk lebih baik pada masa hadapan =) insyaAllah
aku pun tak tahu, entah lepas ni berapa kali lagi aku perlu belajar benda yang sama or ulang kesalahan yang sama. =watever= at least aku cuba=p

aku tak nak sangat jadi macam yang bekas presiden badib a.k.a as-syaheed tu sebut " kamu bodoh kalau kamu tak nak tahu kelemahan kamu " .
caucincau!=.=

Sabtu, 14 Mei 2011

Buat teman seperjuangan

salam for all
kutitipkan rasa melaui medium ini buatmu teman-teman

aku ini teman biasa. teman yang tak pernah sempurna buat kamu semua
kalau kamu mengharap aku memberi satu keuntungan kepadamu
atau aku memberi satu kelebihan buatmu
maaf, aku tak dapat menerimanya
kerana , aku bersahabat denganmu keranaNya
Dia menyeruku supaya sama-sama mengambil berat, sama-sama menyayangi
Dia tak suka kalau kita bermusuhan kan
aku ini tak pernahnya lepas daripada kesilapan. 
dan aku mengharap kamu, sebagai penegurku, pendokongku

teman, aku perlu sangat teguran kamu
aku tak kisah bagaimana teruk sekali gambaran diriku padamu
kerana itulah aku yang sebenar
dan aku merayu, TEGURLAH AKU JIKA AKU SALAH, 
jika aku terlepas dari sistem bertuhan walau seketika
kerana aku tak bisa hidup tanpa teguran
aku tak selesa bernafas dalam keluhan diam-diam kamu
aku butuh teguran 
aku perlu pendokong

aku tahu, kamu tahu , kita tahu
kita masing-masing punya kelebihan dan kekurangan
aku mengharap ukhwah ini tak hilang Di sana
moga aku dapat bersaksi di sana
kamu semua sahabatku yang sering mendorongku, menegurku jika aku "hilang"
aku SANGAT BERHARAP.
kamu semua begitu juga.

kita bersahabat kalau tak keranaNya
kita sudah lama dalam zulumat.
hidup penuh kepura-puraan
aku tahu, kamu tahu,. kita tahu
kita tak mahu bukan?

teman. andai aku pergi, aku harap
kamu memaafkan aku, ..SELAMANYA..
relakan aku menjadi memori hidupmu
halalkan segalanya , aku sayang kamu semua
aku mohon, JAGALAH UMMAH INI.
Tuhan, andai tulisan aku ini sedikit terpesong niatnya
ampunkan aku Tuhan, aku tak bisa menjadi dia
aku ingin sekali menghirup cintaMu, dan syahid di situ
aku berjuang untukMu tuhan., aku ini kerdil. terlalu kerdil

Tuhan, andai diri ini pergi dahulu dari mereka. 
izinkan aku menitip harapan di sini
Ghaffur, kau kuatkan ukhwah mereka 
jauhkan mereka dari hasad dan syakwasangka
mereka lah harapan ummah
jauhkan hati-hati mereka dari cinta dunia
jagalah mereka sebaiknya
jangan benarkan mereka terlepas dari cintaMu, Aziz
Hanya engkau tempatku berserah,, SEGALANYA. 



Ahad, 8 Mei 2011

Angel In My Heart

Assalamualaikum. subahanallah3, keybod sudah lama rindukan tarian jari-jari ku, =p
kutekan butang-butang keybod pada kali ini untuk kukisahkan cerita IBUKU
aku amat amat mensyukuri Allah bila Dia letakkan seorang yang sehebat ibuku dalam hidupku.


Allah. moga ikatan ini tak retak disana kelak. aku menyayangi ibuku kerana Engkau.
aku mohon sangat, Kau rahmatilah ibu. sayangi ibuku
kerana tanpa dia aku tak bisa punya kekuatan kecuali daripadaMu
aku perlukannya Ya Rahman. aku perlu ibu sangat-sangat
maka, andai ditakdirkan kami berpisah, pisahkan kami di bawah redaMu Tuhan
pisahkan kami atas kehendakMu Ghafir.



Tuhan, andai bisa diberi pilihan
aku tak mahu dia "hilang" terlebih dahulu dariku
kerana aku tahu
hati ini berat , terlalu berat untuk melepaskannya
aku menyayanginya keranaMu Allah
maka kau berkati, rahmati dan redahinya ya Rahim..
kau punya kekuatan menentukan segala ='(