Khamis, 20 Mei 2010

mamai lar

bismillah..jam menunjukkan lagi sploh minit nk pukol dua pagi..huarghh..ngantok nyer..tp pkir2 aku susoh nk posting lpas nih, so aku tackle je la pluang yg ader ni (sedang menipu
.sok peksa nahu....subjek bouth yg paling susoh nk score..buat knduri klu dpt a ( ni majaz je)..nk posting hape yer?? bukan kekeringan idea,,keknyer terlalu byk..balqis soh aku post pasal guru..erm..buat sajak??hahaha..sjak penuh syhdu dlm  mimpi je lar tgh2 mlm nih..tp aku nk jugak sentuh pasal guru ni sikit.


pikir-pikir dalam keadaan separa sedar ni mesti byk silap(mintak maaf awal)..aku mule knal abc dan d beserta e waktu lima tahun..mualimah yg ajar aku sebut f..waktu 2 aku x pndai agi sebut r..(cm best jer jd budak kecik) abg aku dgn bangga nyer riak serta penuh perasaan mnunjukkan dia dah pndai mmbaca dgn lncar (pdhal menipu lebih) aku pon tertunduk lesu..lalu bertekad (aku kna celen amin)..ayt garamatis ke nih??(mamai)..


lpas balik pasti aku trus bukak buku(semngat) tunjuk dekat ibu..bu..ni huruf g!!pastu bngga kna puji..yayay..(ntoh hape2) mcm 2 la hari2 yg aku lalui sbagai seorg budak pendek aka kecik aka pane aka sengal..tp..ibu ttap stay puji dan tros puji..smpai umor aku mningkat 6 tahun, alhmdulillah aku boleh ckp kt ibu "bu..ni gamba kuda"(kuang3)..boka je la..sebnanyer aku bdak pemlas..ibu aku puas 'membukakkn' buku utk aku..ha3..tima kaseh yer ibu,,.


sbnanyer guru pertama aku adalh ibu aku sndri..dia yg ajar aku mcmmner nk pakai bju, kasut, cuci apa yg ptut dcuci dan mcm2 lgi..cuba bygkan ibu aku x ajar..blom pasti lagi aku dpt posting dlm keadaan mamai cm ni (???) .. guru aku waktu drjh 1..cikgu nawal..wa..cikgu pkai tudong labuh suka senyum, muka mcm kwn mak aku (kembar x siam).. aku pon x tau lar..aku lma x jumpa cikgu nawal..waa...rindunya..nk sgt jumpa cikgu yg ajar aku mmbaca jawi dgn lncar..may Allah bless you cikgu..


knapa aku byk sgt mrepek hari nih?? apa kaitan x cukup tdo dgn mrepek?? kongklusinya,, cukupkan merepek anda supaya x tido...aku paling ingat sekali smpai skarang dkat Cikgu Mohamad, ngaja bm waktu drjh6..aku pane skjap bila dia sebut "KITA YANG LETAK HARGA DIRI KITA" ..mula2 tu buat bodoh jer..sebab mmg line aku berborak waktu cikgu  bg ceramah bestnya..mungkin jugak aku nyer tisu dlm otak lmbt send impulsenye ke otak kesyanganku ini..tp lpas2 tu aku fikir..yeah..akhirnya..tu lah satu2 nyer kata2 dari cikgu2 aku kt sekolah rendah yg berjaya aku simpan smpai skrg...haha..tima kaseh cikgu..jasamu dkenang


untuk mengelakkan aku byk lgi merepek..aku nk mmberhentikan "kekanyoan" aku..slamat hari guru kpada semua ibu n ayah aku..(ngeh3) ..special 4 sume cikgu2 aku walau di mna anda berada..(cehh)..SAYA SAYANG CIKGU!!.cukup! exam mode.




~live well or live hell, i choose!~

Isnin, 10 Mei 2010

ibu~



  bismillah.. 

│▒│/▒/

│▒ /▒/─┬─┐
│▒│▒|▒│▒│

┌┴─┴─┐-┘─┘
│▒┌──┘▒▒▒│
└┐▒▒▒▒▒▒┌┘
└┐▒▒▒▒┌

2 hari lepas HAri Ibu..knape ade Hari Ibu? adkah sebab semata-mata nk maraikan sgale jasa beliau..mksudnye lepas tmatnye Hari Ibu selama 1 hari tuh trus x menghargai jasa ibu? so..bukan setiap kali Hari Ibu je Hari IBu..tp tiap2 hari adalh hari ibu..hargai ibu bukan cuma waktu Hari Ibu tiba, tapi stiap hari dan stiap detik slagi ibu ade bersama ngn kita.

tadi kat skulah Datin sibuk gak cita pasal ibu. dia kaitkan dengan masalh yg plaja2 buat kt skulah. aku x denga sangat sebab dok blakang sekali, dok pulok kt sblah member.. last2 x denga lalu mende Datin ckap..aku denga member je ckap..pengawas lain pndang slake jer..skema btol...aku ade jugak denga sikit2 datin cakap..yg waktu die rasmikan je..wahaha..pastu kiteorg tepuk paling kuat. plancaran peti lporan la plak..ntah la..byk sgt masalh kot.ape puncenye? klu ayh aku die slalu ckp. sebab mnusia x ikot peraturan yg Allah dah sediakan.ye ke??betol la kot.

aku sbananye nk cite pasal ibu..tp x pndai agi nk buat ayt bunga2..nanti la aku blaja..sifu x jumpe lagi..last2 aku jumpe la lagu ni.lme da aku x dengar..

Aeman
Buatmu Ibu 

Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu

Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah Tuhan ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahgia ibu di dunia dan di akhirat sana...

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang engkau berikan
Ibu... dengarlah rintih hatiku untukmu ibu


kongklusianya..hargai ibu anda.
~live well, or live hell, i choose!~

Sabtu, 1 Mei 2010

senja itu

bismillah..
aku baru balek dari temerloh..jam menunjukkan lebih kurang 7 lebih..kedengaran sayup2 azan dari radio ikim..aku pandang tepi2 jalan.inilah suasananye..


waktu senja nih la belambak-lambak orang nk pi pasar

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini
waktu ni jugak bapak2 nk bawk anak2 pi jln2
waktu nih la belambak-lambak budak2 tgok ntv7
waktu nih budak2 mude bersorak2 kt cc
waktu nih perlawanan futsall masih blom habes..
waktu nih org sibuk berkemas nk tutup kedai..
waktu nih la ramai lagi yg tgh makan kt restoran2..


macam2 keadaan berlaku dlam satu waktu..adkh ini yg dinama kan kejaiban di dunia yg ke 8??waktu aku kecik2 dulu ibu slalu ckap." da maghrib!! pegi mandi..klu x syaitan ikut!!" aku pon berlari-lari la pegi mandi..aku tengok keadaan sekarang..sian betol..waktu maghrib bukan lagi satu waktu yg dihormati..malah boleh dikatakan lebih kurang sma shja dengan waktu petang..ini la dikata kan akhir zaman kan..generasi2 islam dilalaikan dengan pelbagai hiburan..knpa buat rncangn kartoon waktu maghrib?? kanak2 x yah solat?? bukanke kanak2 yg perlu diajar dri kecik2..nanti da besa susah.bru terkial-kial nk mengadap buku bacaan dlm solat versi bm..siapa yg salah? mcm kt kelantan, kerajaan negri arahkan semua kedai2 ditutup bila tiba maghrib?? so, susah sgt ker ha? sume tutup kedai n pegi solat..bengkrap ker??aku nih mungkin boleh menekan keyboard laptop jer..aku pon sedih jugak tgok keadaan skrg..smpai bila la kan??sume 2 terletak pada diri masing2..terbaru aku tgok video kt fb, ade beberapa budak sial( panggilan selayaknye) dorg hina cara kita solat..buat maen2..video tuh org indon pelakonnye..buat dlam gereja..hapela nk jadi..aku nk jer pelmpang sorg2..kasi  3 das peluru meshingun..huh..kurang hajar btol..manusia yg sengal cm aku pon benci, macammner dgn yg menyuruh melakukan solat itu sendri? nauzubillahiminzalik!!astagfirullah..


dan lewat senja jugak kami meraikan birthday ayah! 1 mei..sengih je ayah..huaa..ayh ckp.. "befday ayah lebih special dari sultan, klu sultan cuti stu negeri or satu negara jer, tp befday ayah satu dunia cuti!" urm?? betol jugakkan? hepi befday ayh!! may Allah bless u 4eva!u r da best father in my world!



~live well, or live hell, i choose!~