Isnin, 27 Februari 2012

Hikayat Tudung Besar Saya

Bismilahhirrahmanirrahim..Moga Allah redha penulisanku ini. Moga aku ikhlas untukk berjuang  dan berdakwah melalui jalan ini. Selawat dan salam ke atas junjungan besar, nabi Muhammad SAW.


Ini cerita saya. Daripada kecil saya dididik dengan tudung besar ini. Mula-mula saya rasa agak terkongkong. Saya juga ingin memakai seperti yang  kawan-kawan lain pakai. Saya pernah memakai tudung 45, ayah saya tegur. Saya segan nak pakai tudung tu lagi, jadi saya hanya ada tudung besar ni. Daripada tingkatan satu sampai tingkatan 5, saya tetap begini.


Pada hakikatnya saya boleh sahaja menukar dengan tudung yang lebih berfesyen dan ikut trend, tetapi saya tak tahu kenapa ada sesuatu yang menghalang saya membuat begitu. MALU. ya, saya malu pakai tudung selalin tudung labuh. Lagi satu, kalau saya pakai bukan tudung labuh, SAYA RASA TAK SELAMAT. Rasa tak dilindungi.Rasa mata-mata itu liar memerhati. Jadi, saya memlilih tudung besar ini. Saya selesa, saya selamat, saya behagia.


 Dan tak suruh awak pakai tudung macam saya, tetapi saya nak kongsi apa yang saya rasa. Pakai tudung labuh ni kadang-kadang susah jugak. Sebab orang lain tengok kita macam malaikat tau. Pakai tudung labuh mesti baik, pakai tudung labuh mesti alim., pakai tudung labuh mesti sempurna. Kalau tak :
"hisyh dia tu, harap je tudung labuh.."
"Tengok tu, ingat pakai tudung labuh semua baik-baik..."
"tak padan dengan tudung labuh.."

Nampak? Kesian kan dekat orang pakai tudung labuh. Tapi sebenarnya lagi kesian dekat tudung labuh, sebab orang yang memakainya, tudung labuh yang jadi mangsa. Saya ingin meluahkan di sini, orang yang pakai tudung besar ni orang yang biasa-biasa je. Biasa-biasa bermaksud sama je macam awak, dia dan mereka. Kami tak lepas dari silap dan salah. Kami pun ada keinginan, kami pun ada matlamat dan ada prinsip.

Kenapa pakai tudung besar kalau dah tau akhlak tak cun sangat? Ok, Sebab saya percaya Dia cakap :

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Al-Ahzab : Ayat 59)

Saya nak dikenali dengan perempuan yang baik. Orang cakap, tak semestinya tak pakai tudung labuh tak baik. True. Tetapi TUDUNG TUTUP DADA ARAHAN ALLAH :) Saya takmau lah, dahlah perangai tak berapa nak sempurna, tambah lagi dengan aurat tak terjaga. Paling kurang, aurat saya tak bermasalah dihadapan Dia. :) Dan saya akan cuba baiki akhlak saya dari masa ke masa. InshaAllah.


Dan kini, saya rasa sayang nak tanggal tudung besar ni, saya bahagia bila pakai tudung ni. Series, SAYA BOLEH JADI DIRI SENDIRI bila saya pakai tudung ini. Mula-mula saya memang kena kuat untuk terima kita ni lain daripada orang lain. Tapi lama-lama tak jadi masalah. Saya adalah saya, Sedangkan orang lain boleh berbangga dengan membuka aurat, kenapa tidak saya berbangga dengan arahan Allah ? :)Kadang-kadang ada rasa terpinggir degan tudung ini, namun bukankah janji Alah untuk yang menaatiNya lebih manis? Akhirnya saya pujuk diri dan tersenyum mengharap Dia redha.


Untuk kawan-kawan saya, saya tak suruh awak ikut saya, jadi diri sendiri sudah cukup. Namun bukankah lebih indah kita menggembirakan Allah dengan patuh kepada arahannya supaya TUTUP AURAT DENGAN SEMPURNA. Tutup aurat Allah sayang tau. Saya harap kita doa sama-sama supaya saya dan awak istiqamah dalam memenuhi perintah Dia yang Baik lagi Cantik lagi Mengetahui Yang Terbaik itu.Kita tak tahu hari esok, hidayah ni milik kita lagi ke tak. Kita ada doa je awak. Doa jum!

4 ulasan:

  1. yaa , teringin sgtt nak pakai tudung labuh, weee ~

    BalasPadam
  2. saya cuba...dan sedang ke arah itu...=) now and always

    BalasPadam
  3. nice entry..sy memang suka perempuan yg pakai tudung labuh2 ni..sgt2 cantik..hehehe..salam perkenalan..1st time sampai sini..

    do follow my blog ye =)

    BalasPadam
  4. Teringin juga..tp blum kuat

    BalasPadam

kumen2