Langkau ke kandungan utama

Panopticism

Bismillah

Jangan berdalih kesempitan waktu
Kalau
Kau yang sebenarnya
kehilangan keberkatan waktu
***

Hari ini

Sementara mood logam yang satu ini mengalir
Mari aku ceritakan sesuatu

Kelmarin yang dimiliki kelmarin,
Aku menghadiri kelas bahasaorangputeh
Tajuk yang paragraph kali ini mencuit stimuli fokus

[Panopticism]
"Panopticism is a theory originally developed by French philosopher Michel Foucault in his book, Disipline and Punish."


Apa yang Pakcik Foucault cerita ni sebenarnya.
Meh rapat sikit meh, aku cerita satu-satu

Sebenarnya watak utama yang aku nak bawakan 
bukanlah Asilah Pakcik Foucault ini,

Pakcik Foucault si philosopher France ini aku femeskan 
bila dia dengan bangganya menjentik 
Hati-hati pembacanya membahaskan plan Jeremy Bentham pada kurun 19

Aish kilah jangan mengelirukan lagi, Cepat cepat

ok.

Jeremy dengan bergayanya kononnya telah mencipta 
satu plan yang dia gelarkan "Panopticon"
[a structure designed to effiently facilitate the control of a large population of prisoners]
Konon-kononnya Jeremy memulakan sistem cctv
untuk mengawal semua banduan full tank
Dari jarak yang satu, tanpa prisoners tahu depa sedang diperhatikan

Pakcik Foucalt membincangkan idea Jeremy dalam bukunya
Sistem ini sebenarnya akan mendisiplinkan sosial
Bila mereka sedar ada yang memerhati
Walaupun mereka tidak tahu
Lensa cctv sedang aktif ataupun tidak
Mereka akan berusaha melakonkan yang baik-baik

Pakcik Foucalt juga dengan penuh izzahnya menyokong
Sistem ini tidak boleh hanya berada di penjara moden
Bahkan
Sekolah, hospital, pejabat dan kilang secara menyeluruh
kerana ia simbol masyarakat moden memerlukan
Satu power mendisiplin secara total
Di mana setiap perbuatan tidak normal ataupun sifar moral
Akan dengan mudahnya dikesan dan di ambil tindakan
Menjaga tingkah laku individu
Pada kadar terkawal dengan pemerhatian

Ada suara yang membantah pakcik Foucalt
Kononnya sistem ini melanggar hak privasi
tetapi Pakcik Foucalt senyapkan dengan isu
Keselamatan semua

***
Jadi apa yang kau fikir ?

Ini aku fikir la kan
"Kalaulah Pakcik Foucalt tahu , tentang kami Muslim percaya pada azali, hakikatnya sudah sempurna sistem CCTV kami, kami sudah ada Power Yang Maha Menghukum, sudah tahu nian satupun perbuatan kami tidak pernah terlepas dari pandangan mata Yang Maha Mengawasi, tentu Pakcik Foucalt melonjak gembira mahu tukar tajuk bukunya jadi Disipline and Punish in Islam"

Pakcik Foucalt,
Maafkan kami kerana tidak sempat menyampaikan
Sesungguhnya kalaulah umat kami ini
Benar-benar tahu isu yang pakcik utarakan
bahawa manusia perlu kepada yang mengawal dan memerhati
Bahawa kita ini akan berdisiplin kalau kita tahu
kita tak pernah boleh menyorok dari mata yang memerhati

Aku yakin pakcik,
Tanpa isu privasi, jauh dari isu mahal kos pendisiplinan di era moden
Sekolah, pejabat, dan kilang yang pakcik risaukan
Akan menjadi tempat yang selamat
Juga membahagiakan semua

***
Yakin ke sebenarnya kita ni ?
Dengan kemuliaan Tuhan
menciptakan sistem rare yang satu ini

Kalau benar yakin,
hmm

Solat kau okey??

***

"Dan bertawakkallah kepada (Allah) Yang Maha Perkasa,Maha Penyayang."
"Yang melihat engkau ketika engkau berdiri (untuk solat)"
"dan (melihat) perubahan gerakan badanmu di antara orang-orang yang sujud."

Asy-Syu'ara' : 217-219

Moga Allah masih sudi sayang :'(
mukminahaqilah
946am
bilik208





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kelebihan Dan Kekurangan Menjadi Pengawas

Bismillah, Assalamualaikum Hari ini aku mahu menitip sedikit perkongsian mengenai tajuk yang tertera. Aku berkecimpung dalam pengawas ni daripada darjah enam kot.Menjadi pengawas bukan semudah yang disangka. Dan tidak juga sesusah yang disangka.  Ada orang memang berharap dia dipilih menjadi pengawas, dan dia dipilih, maka dia gembira.  Ada orang tidak berharap dia dipilih pengawas, tetapi dia dipilih, maka dia berat untuk menerima Ada orang berharap dia dipilih menjadi pengawas, tetapi dia tidak dipilih, maka dia bersedih Ada orang memang berharap dia tidak dipilih, dan dia memang tidak dipilih, maka dia gembira Hakikatnya, menjadi pengawas, bukan terletak pada pilihan kita, tetapi pillihan Dia Kelebihan menjadi pengawas : Mengasah bakat kepimpinan  (pengawas di sesebuah sekolah mestilah ada jawatankuasa, ada mesyuarat, ada planning segala bagai yang pasti menuntut kita mengeluarkan segala bakat kepimpinan yang ada) Peluang melakukan kebajikan kepada rakan, guru-guru dan sekolah

Cinta itu bukan memiliki =p

salam mood :jiwang kepada yang dah nak tekeh aku sila lapor a.k.a tinggal jejak pada spongebob dan klik x =p okeh. aku baru baca solusi *riak rajenn aku TERselak ruangan cinta *muahaha dia cakap kan CINTA ITU TAK BERERTI MEMILIKI wah! aku agak tak bersetuju mula-mula tu tapi aku tahan lagi mood memburn majalah sambung balik : cinta dan memiliki benda yang berbeza cinta lebih cenderung kepada MEMBERI RUANG nampak! burung pun mebih bahagia bila dibebaskan, manusia lagi lahh=p dan memiliki cenderung kepada MENGIKAT kalau kita suka kan dia dan dia sukakan kita sekalipun dia tetap bukan milik kita. BUKAN mr. google! aku syg gila kat kauu!! sebab dia milik Allah jadi, sila doa kepada Allah supaya jaga dia untuk kita ingat lah! kita tak tahu apa yang akan jadi masa depan Allah tahu! jadi, sila berserah pada dia jadi tak da maknanya kita nak "ikat" orang yang kita suka sila bebas

Lelaki ? Eww

Bismillahhirahmanirahim. Sorry bagi tajuk entah benda-benda. Selamat datang 2018!  Okay so, posting pertama aku untuk tahun ni tentang kaum lelaki. Nak baca, baca, taknak baca ikut hang lah *Aku warning dulu k, isi lepas ni agak emo kot, aku type tengah lapar jadi maafkan aku awal-awal purisshu Aku cuba make it short,  Banyak perkara kebelakangan ni aku nak sangat cakap Terutama kat kaum lelaki Pada aku,  Kau hensem ke, muka pecah rumah ke, Benda tu zaman sekarang kadang-kadang boleh bawak bincang Apa yang lagi penting BUKAN HATI KAU Tapi, macam mana KEMAHIRAN KAU ADAPT KEMAHIRAN KAU RESPON, KEMAHIRAN KAU BERCAKAP KEMAHIRAN KAU BUAT LAWAK KEMAHIRAN KAU MELINDUNGI MACHO, GENTLE DAN CONFIDENT kepada sesiapa pun dan dalam macam-mana keadaan pun Aku perasan benda ni makin takda  Aku duduk kat Jepun Dorang sangat hensem-hensem dan baik-baik Tapi aku susah nak menerima lelaki Jepun yang keras Yang langsung takde sense leader, dan