Langkau ke kandungan utama

Cerita 2011 : Episod 1

Bismillahhirrahmannirrahim.Allhummasollia'lasaidinamuhammad waa'laalihuwasohbihiwasallim. Sungguh. aku sedang mencari mood menulis. Sangat tidak rajin kebelakangan ini.

Post tahun baru kah? Boleh tak aku nak cerita pasal 2011? Tak boleh? Nak jugak!

2011.
Tahun yang banyak jugak kasi aku pengajaran dan pembelajaran.
Banyak cerita apda tahun ni. Seronok , tak berapa seronok , sedih dan tak berapa sedih.

Peristiwa dalam memori 1 :
Kelas 4 bukhori. Kelas budak akaun. Sangatlah diluar jangkaan hayat bila aku duduk dikerusi 4b itu.Segala impian yang aku bina ranap. Hancur. Kecewa. (ayat aku memang sastera kan). Sebelum ni, daripada Form1 aku nak ambil sains oke. Aku nak jadi doktor kot. *sedang tebalkan muka. Tapi parents aku cakap itu bukan yang terbaik bilamana result PMR aku cuma 8A. Yelah aku mengaku waktu sebelum dan semasa PMR tu aku buat banyak perkara jahat, memang Dia nak tebus lah tu. Dah-dah takmau ingat. Cukup aku, dia dan Dia yang tahu. Nanti luka lama berdarah kembali. Aku takmau ulang perkara yang sama dah. Enough.

Tapi sebenarnya memang benar Dia nak kasi aku pelangi kat kelas Bukhori ni.Aku diajar olehNya macam-macam perkara kat sini:
  • diajar bersabar berpisah dengan teman-teman yang dah stay 3 tahun dengan dorang
  • diajar jumpa kawan baru yang mula-mula nampak macam takboleh masuk dengan aku je
  • diajar kenal orang tak semestinya kena stay lama dengan dorang. kenal orang means kita faham mereka.
  • diajar atasi rasa awkward dengan orang baru
  • diajar hias kelas lawa-lawa untuk fight anugerah kelas paling cute *lalala
  • diajar buat jamuan yang sangatlah mantap
  • diajar rasa bersyukur bila fikir, subjek yang aku ambil tak berat sangat macam kelas sains
  • diajar rasa bersyukur sebab boleh datang hari-hari ke sekolah tanpa ada masalah keluarga dan kesihatan macam dua orang classmate aku
  • diajar bila berkawan tu tak semestinya kena together2 selalu dengan seorang sahaja, tapi semua kita kawan :)
  • diajar rasa malu bila kena berdiri kat depan tak dapat jawab nahu
  • diajar melayan kerenah member-member yang pelbagai kepala.
  • Weena dengan kpopnya, Balqis dengan ImammudaMujahidnya, Fatimah donlodsemua videomatlutfinya, Yana selalu balut magazine kpop(takut kena cekau dengan Mr.pengawas) nak kasi kat orang yang tempah, Hafizah dengan cerita abangabangnya, Nadiah asyik mempertahankan kehidupan di asrama sangat best, dan macam-macam kepala lagi yang buat aku sengih hari-hari.

Banyak lagi kenangan suka duka kat kelas ni yang sengaja aku rakamkan. May be suatu hari nanti aku tengok balik :) May be jugak akan jadi in-memory bila aku dah takda suatu hai nanti. winkwink. Trimas wahai 4bukhori!

Peristiwa dalam memori 2:
AJK Biro Usrah Badan Dakwah. Serius aku rasa agak tergamam, (wah, kelas ayat kau) Oke. Siapalah diri ini, aku rasa takda orang lain dah kot.(member aku cakap kita kena selalu husnuzhon)
Tapi ianya sangat mantap lah bila aku
  • belajar datang mesyuarat yang selalu diberitahu last minit,
  • belajar pegang tanggungjawab sebagai naqibah walaupun muka aku stok boleh-caya-ke,
  • belajar bersabar bila adik usrah aku dua persepuluh je yang datang,
  • belajar share pengalaman dengan nuqaba' lain dalam post-mortem
  • belajar buat muka baik bila dan tak bersalah bila mesyuarat walaupun akhirnya kena bagi pendapat jugak,
  • belajar jadi unit protokol bila ada program BADIB (kenapa baru aku rasa macam aku pegang amanah besar je?)
  • belajar buat modul untuk adik-adik walaupun sebelum ni aku yang "dimodulkan"
  • belajar cemana jadinya kalau tak jaga hati bila pegang amanah
  • belajar cemana nak membeta menghadapi orang atasan
  • belajar sakitnya bila tak dihargai
  • belajar jadi teguh bila rasa diri tak dipeduli
  • belajar betapa indahnya ukhuwah yang disemai bersama
  • belajar berkongsi rasa dengan sahabat terhebat.
  • belajar tolong abang buat planner tresssure hunt,dan ucapan untuk magazine BADIB. (sorylah cik abang, ini pengalaman aku)
Dan belajar segala bagai lagi. Serius aku sangatlah menghargai pengalaman ini. Akan dirindui selalu. Badib, maaf, saya tersayang anda. :')
Peristiwa dalam memori 3:
Pengawas. Oke MT pengawas sebagai ceti comel. *takperlu lah nak buat2 muntah kan. segala suka duka pengawas ni aku dah cerita kat sini

Kem pengawas tahun 2011 dekat Janda Baik. (kenapa mesti sangat lama ambil masa baru aku ingat nama tempat ni) Not Bad lah kem tu. Then aku belajar jugak mesyuarat pengawas. Wey , series waktu aku jadi orang bawahan, aku rasa eh hapelah MT , tak buat itu tak buat ini, sepatutnya camni, bukan camtu , dan blablabla. Sekali dapat sedepuk (oi ada ke kosa kata ni) sebijik atas kepala. Amekaw! Memang Dia suka bagi aku pengajaran kan.
Waktu Hari Guru kena jadi MC. Mr. Chairperson. Oh My God. Memang aku buat muka yakin waktu kena pegang menda ni. Then, lepas berlangsungnya hari guru tersebut, aku trauma dah nak jadi MC untuk majlis cenggitu. Aksi aku sungguh tak cool oh~Namun pengalaman pegang mic sangat beharga walaupun aku rasa nak buat mic tu jadi lempeng je kerana perangai nya yang hampeh. On off semedang, siapalah aku untuk bertahan kerananya. =.='
Oleh kerana dah magrib, nanti aku sambung lagi. Malas lah nak save. Tak update-update lah gayanya, winkwink. Gambaq nantilah aku edit  :)
Cau! Assalamualaikum




Ulasan

  1. salam...sabar la ya...kuatkan iman....n tabahkan hati...perjalanan masih panjang lagi....sentiasa sangka baik dgn Allah....kita merancang DIA juga merancang.....but rancangan Allah adalah yg terbaik....:P

    BalasPadam

Catat Ulasan

kumen2

Catatan popular daripada blog ini

Kelebihan Dan Kekurangan Menjadi Pengawas

Bismillah, Assalamualaikum Hari ini aku mahu menitip sedikit perkongsian mengenai tajuk yang tertera. Aku berkecimpung dalam pengawas ni daripada darjah enam kot.Menjadi pengawas bukan semudah yang disangka. Dan tidak juga sesusah yang disangka.  Ada orang memang berharap dia dipilih menjadi pengawas, dan dia dipilih, maka dia gembira.  Ada orang tidak berharap dia dipilih pengawas, tetapi dia dipilih, maka dia berat untuk menerima Ada orang berharap dia dipilih menjadi pengawas, tetapi dia tidak dipilih, maka dia bersedih Ada orang memang berharap dia tidak dipilih, dan dia memang tidak dipilih, maka dia gembira Hakikatnya, menjadi pengawas, bukan terletak pada pilihan kita, tetapi pillihan Dia Kelebihan menjadi pengawas : Mengasah bakat kepimpinan  (pengawas di sesebuah sekolah mestilah ada jawatankuasa, ada mesyuarat, ada planning segala bagai yang pasti menuntut kita mengeluarkan segala bakat kepimpinan yang ada) Peluang melakukan kebajikan kepada rakan, guru-guru dan sekolah

Lelaki ? Eww

Bismillahhirahmanirahim. Sorry bagi tajuk entah benda-benda. Selamat datang 2018!  Okay so, posting pertama aku untuk tahun ni tentang kaum lelaki. Nak baca, baca, taknak baca ikut hang lah *Aku warning dulu k, isi lepas ni agak emo kot, aku type tengah lapar jadi maafkan aku awal-awal purisshu Aku cuba make it short,  Banyak perkara kebelakangan ni aku nak sangat cakap Terutama kat kaum lelaki Pada aku,  Kau hensem ke, muka pecah rumah ke, Benda tu zaman sekarang kadang-kadang boleh bawak bincang Apa yang lagi penting BUKAN HATI KAU Tapi, macam mana KEMAHIRAN KAU ADAPT KEMAHIRAN KAU RESPON, KEMAHIRAN KAU BERCAKAP KEMAHIRAN KAU BUAT LAWAK KEMAHIRAN KAU MELINDUNGI MACHO, GENTLE DAN CONFIDENT kepada sesiapa pun dan dalam macam-mana keadaan pun Aku perasan benda ni makin takda  Aku duduk kat Jepun Dorang sangat hensem-hensem dan baik-baik Tapi aku susah nak menerima lelaki Jepun yang keras Yang langsung takde sense leader, dan

Cinta itu bukan memiliki =p

salam mood :jiwang kepada yang dah nak tekeh aku sila lapor a.k.a tinggal jejak pada spongebob dan klik x =p okeh. aku baru baca solusi *riak rajenn aku TERselak ruangan cinta *muahaha dia cakap kan CINTA ITU TAK BERERTI MEMILIKI wah! aku agak tak bersetuju mula-mula tu tapi aku tahan lagi mood memburn majalah sambung balik : cinta dan memiliki benda yang berbeza cinta lebih cenderung kepada MEMBERI RUANG nampak! burung pun mebih bahagia bila dibebaskan, manusia lagi lahh=p dan memiliki cenderung kepada MENGIKAT kalau kita suka kan dia dan dia sukakan kita sekalipun dia tetap bukan milik kita. BUKAN mr. google! aku syg gila kat kauu!! sebab dia milik Allah jadi, sila doa kepada Allah supaya jaga dia untuk kita ingat lah! kita tak tahu apa yang akan jadi masa depan Allah tahu! jadi, sila berserah pada dia jadi tak da maknanya kita nak "ikat" orang yang kita suka sila bebas