Langkau ke kandungan utama

Lelaki ? Eww

Bismillahhirahmanirahim.

Sorry bagi tajuk entah benda-benda.
Selamat datang 2018! 
Okay so, posting pertama aku untuk tahun ni tentang kaum lelaki.
Nak baca, baca, taknak baca ikut hang lah
*Aku warning dulu k, isi lepas ni agak emo kot, aku type tengah lapar jadi maafkan aku awal-awal purisshu

Aku cuba make it short, 
Banyak perkara kebelakangan ni aku nak sangat cakap
Terutama kat kaum lelaki

Image result for women and man

Pada aku, 
Kau hensem ke, muka pecah rumah ke,
Benda tu zaman sekarang kadang-kadang boleh bawak bincang
Apa yang lagi penting
BUKAN HATI KAU
Tapi, macam mana KEMAHIRAN KAU ADAPT
KEMAHIRAN KAU RESPON,
KEMAHIRAN KAU BERCAKAP
KEMAHIRAN KAU BUAT LAWAK
KEMAHIRAN KAU MELINDUNGI
MACHO, GENTLE DAN CONFIDENT
kepada sesiapa pun dan dalam macam-mana keadaan pun

Aku perasan benda ni makin takda 
Aku duduk kat Jepun
Dorang sangat hensem-hensem dan baik-baik
Tapi aku susah nak menerima lelaki Jepun yang keras
Yang langsung takde sense leader, dan seorang gentle
Mereka malah mengakui perempuan lah yang lebih kuat
dan lebih pandai, lebih pandai cakap, lebih mahal
Maka, mereka menganggap golongan wanita ini
Sebagai pesaing, sebagai golongan yang kuat dan sama taraf dengan mereka

Meh aku nak cakap
Lelaki dengan perempuan ni berbeza 
Lelaki emosi dia lebih stabil dan tak terganggu
Fizikal dia jauh berganda lebih kuat
Leadership boleh pergi jauh meninggalkan perempuan
Mental dia sebenarnya tajam, kalau betul treatment
Sebab tu korang perlu jadi ketua keluarga, dapat harta pusaka lebih 
Sebab tu bukan golongan korang, tetapi golongan perempuan yang diibaratkan sebagai perhiasan dunia, bidadari dsb 

Bila kau nampak ada perempuan yang otak dia pandai
Bila kau nampak ada perempuan tu cantik, dia selalu dominasi dan mempengaruhi
Bila kau nampak ada perempuan yang macam hebat dia selalu kat atas memimpin
Dan macam-macam perempuan-perempuan hebat yang kau jumpa,
Satu aku nak pesan. Kau tak boleh rasa INSECURE

Kau kena tahu, hebat macam mana perempuan tu
Dia tak pernah sama dengan kau
Macam mana dia anggap kau pesaing dia ke apa,
Macam mana hebatnya dia berpencak sekalipun,
Kerja kau bukan jadi pihak lawan dorang
Atau penyanjung mereka seratus peratus dan merendah-rendahkan diri  dan kaum sendiri 
Malah kadang-kadang aku perasan, lelaki ni makin tak function
Makin take for guaranteed bila perempuan function teruk

Kau tak boleh macam tu, serius
Aku perempuan aku tahu lah
Perempuan ni hebat macam mana pun, 
Perempuan perlukan lelaki, 
Untuk jadi pengimbang, jadi penegur dan pembetul
Jadi partner yang menyokong, yang sama-sama naik

Perempuan ni, hebatlah macam mana pun,
Dia bukan betul sangat kadang-kadang
Dia tak pernah sempurnapun, lagi-lagi emosi dia 
Dia banyak dia buat silap, dia selalu perlu nasihat, ceramah kau
Selalu dia perlukan perlindungan, selalu dia perlukan sayang, perhatian kau,
Kau kena besarkan hati, kau kena lagi matang
Guna dua tangan kau tu untuk berkhidmat
Guna mulut dan pelukan kau untuk tidak menyakiti

Perempuan ni, paling dasyat
Dia banyak cakap dia nak kau faham 
Walaupun dia kadang-kadang tak faham kau pun
Dia bajet-bajet pendam semua benda takmo cakap apa dia nak
Dia punya cara berfikir tak sesimple kau

Lelaki yang keliling aku tak kira member ke adik beradik ke
Banyak yang aku azankan, walaupun tu benda kecik,
"Kau kena cuba jadi hero untuk perempuan kau dalam semua benda, bukan pilih-pilih"
"Kau buat apa like gambar perempuan yang takda kaitan dengan kau, like kau tu mahal kot, apa lagi diri kau"
"Kau tak boleh tengok je perempuan angkat benda berat"
"Kau tak perlu kot clingy sangat. Kau kena ada ego as lelaki"
"Kau kena bertahan sikit, belajar matang, perempuan memang banyak ragam"

Aku tahu, banyak benda juga aku nak kena pesan kat perempuan sama
"Perempuan kadang-kadang perlu beri peluang lelaki memimpin, lelaki melindungi"
"Ada masa, perempuan kena support lelaki pada masa jiwanya tak kuat"
"Perempuan tak boleh berkira tentang duit pada tempat tertentu"
"Perempuan perlu hebat cara tackle, cara bercakap dengan lelaki"
dan banyak lagi sebenarnya. Nanti bila-bila aku cerita lak pasal perempuan.

Tiba-tiba dah panjang, sorry
Aku tutup dulu lah takat ni. Aku tak harap lebih pun dari kaum tak sejantina
Cukup, mereka tahu kami mahu kamu tahu ini semua 
Aku harap perempuan kat luar dan aku sekali, selepas ini
Lebih dewasa untuk mendidik diri dan mendidik lelaki di sekeliling
Kerana aku bimbang sekali sekiranya keadaan ini berterusan.
Kerana kita selamanya saling memerlukan dan melengkapkan
Bye :")
Image result for women and man


Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang saleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka). Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasehatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.
An-Nisa : 34

Yang tak feminist,
Mukminah Aqilah

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kelebihan Dan Kekurangan Menjadi Pengawas

Bismillah, Assalamualaikum Hari ini aku mahu menitip sedikit perkongsian mengenai tajuk yang tertera. Aku berkecimpung dalam pengawas ni daripada darjah enam kot.Menjadi pengawas bukan semudah yang disangka. Dan tidak juga sesusah yang disangka.  Ada orang memang berharap dia dipilih menjadi pengawas, dan dia dipilih, maka dia gembira.  Ada orang tidak berharap dia dipilih pengawas, tetapi dia dipilih, maka dia berat untuk menerima Ada orang berharap dia dipilih menjadi pengawas, tetapi dia tidak dipilih, maka dia bersedih Ada orang memang berharap dia tidak dipilih, dan dia memang tidak dipilih, maka dia gembira Hakikatnya, menjadi pengawas, bukan terletak pada pilihan kita, tetapi pillihan Dia Kelebihan menjadi pengawas : Mengasah bakat kepimpinan  (pengawas di sesebuah sekolah mestilah ada jawatankuasa, ada mesyuarat, ada planning segala bagai yang pasti menuntut kita mengeluarkan segala bakat kepimpinan yang ada) Peluang melakukan kebajikan kepada rakan, guru-guru dan sekolah

Cinta itu bukan memiliki =p

salam mood :jiwang kepada yang dah nak tekeh aku sila lapor a.k.a tinggal jejak pada spongebob dan klik x =p okeh. aku baru baca solusi *riak rajenn aku TERselak ruangan cinta *muahaha dia cakap kan CINTA ITU TAK BERERTI MEMILIKI wah! aku agak tak bersetuju mula-mula tu tapi aku tahan lagi mood memburn majalah sambung balik : cinta dan memiliki benda yang berbeza cinta lebih cenderung kepada MEMBERI RUANG nampak! burung pun mebih bahagia bila dibebaskan, manusia lagi lahh=p dan memiliki cenderung kepada MENGIKAT kalau kita suka kan dia dan dia sukakan kita sekalipun dia tetap bukan milik kita. BUKAN mr. google! aku syg gila kat kauu!! sebab dia milik Allah jadi, sila doa kepada Allah supaya jaga dia untuk kita ingat lah! kita tak tahu apa yang akan jadi masa depan Allah tahu! jadi, sila berserah pada dia jadi tak da maknanya kita nak "ikat" orang yang kita suka sila bebas