Langkau ke kandungan utama

Tuhan, Panaskanlah Matsumoto (1)

Bismillah.

Maisyarah menoleh jam. 
Lagi dua puluh minit kuliah wajib hadir Listening&Reading akan tamat
"Astaghfirullahalazim lupa pula nak keluar solat tadi. 
Ape kau ni Maya. Rugii !
Kenapa tak guna masa sensei (pensyarah) keluar dan bagi masa study sendiri tadi
Aishh =.=!"
Maya menyumpah diri sendiri di sebalik wajah selamber 


Sudah menjadi kebiasaan
Pelajar muslim yang takut Allah sepertinya
Perlu keluar solat sebelum waktu solat habis
Kerana negara kelahiran Goku ini,


Tiada ramai yang tahu kebutuhan waktu / tempat / keadaan 
Tanggungjawab seorang mukmin perlu solat sehari-hari
Daripada pelayan restoran sehingga presiden universiti.
Tiada ramai tahu. Sungguh.

Kadang-kadang kuliah Maisyarah
Start sama waktu dengan waktu solat
Kadang-kadang habis tepat habis waktu solat
Kadang- kadang kuliah berderet-deret perlu pindah-pindah tempat
Semestinya waktu solatnya jadi sedikit, sempit
Jadi, perlu bijak susun waktu. 
Caranya dengan tengok waktu solat pada hari itu,
Kemudian susun dan decide, nak solat sebelum kuliah,
keluar sebentar waktu kuliah 
ataupun solat dalam masa 10 minit gap antara kuliah
Lagi-lagi waktu musim sejuk dan panas,
Waktu-waktu solat akan berubah-ubah setiap hari
Memerlukan concern dan tanggungjawab lebih di situ

"Maya san!" sensei memanggil menamatkan lamunan
"Hai. Gomennasai . " sambil memohon maaf kepada sensei 
Sambil dia toleh sebelah memohon talian hayat
Mata Yuka di sebelah menatapnya 
Memberi amaran sekarang giliran dia memberikan jawapan, menunjukkan tempat yang perlu dijawab
"My answer is : false. This statement is false. "

'Solat lepas jugyou(kuliah) la jawabnya..' keluh hati Maisyarah keberatan 

gambar hiasan lol

*****
"Shige Kun! Sakini itte kudasai. Watashi wa ima oinori shitainode. 
Saki ittemo iiyo!"
"Aa souka. "

Setiap minggu selepas kuliah L&R ,
Maisyarah akan gerak ke kuliah seterusnya bersama dengan classmatenya Shige,
Kerana kelas mereka selepas itu kebetulan sama, dan tiada orang lain yang sama
Seorang student sama fakulti, berusia lapan belas , berambut perang, hensem boleh tahan,
Memahami Maisyarah akan solat 5 kali sehari.
Namun hari itu jadual mingguan mereka kelihatan lain 
kerana Maisyarah perlu solat dahulu
Jadi,

"Maya chan, orewa betsuni nanimo shitenai kono ato. Maya wo mattemasu!"

'Alamak dia nak tunggu la pulakk. Kalau dia ni perempuan
Aku boleh je heret dia suh tengok je aku solat diam-diam macam Shichikura 
Lelaki ni susah sikit ni' 
Maisyarah menyumpah lagi sendirian

"So nano? Hontou? Kokode mattemo ii? 
Watashiwa itsumo rokkai deno sensei no tokorode reihai surunode.. 5 fun yoroshiku!"

Maisyarah meminta Shige menunggu di tingkat lima sahaja,
Kemudian dia lari ke tingkat enam melaksanakan kefardhuannya

takde kaitan, layan je laa
*****
"Ne Maya chan, oinoritte nani?"

Maisyarah telan air liur. Kawan yang seorang ini memanglah
'Dah dia tunggu kau solat tadi, mesti dia tertanya-tanya. Logik weyh!'
Maya dan dirinya berbicara lagi, apabila ditanya Shige soalan "solat tu apa?"
Kelu kejap. cemana aku nak ejas supaya dia faham ni

"Setsumei no wa totemo muzukashiine, watashiwa itsumo nihongo broken shite iru node,
demo, oinori wa, watashitachino kamisama no meiirei dayo. shinakereba naranai, demo shita toki, nanka jibun ni ii kanji ninatta yo.
nanka, ningen dakara sa, iro-iro sekatsuno naka, mondai ga aru jan. 
de, oinori shite iru toki, kamisama ni, naninani mondai ga atta, tesukete kure? to iu onegai wo tetsudatte
tetsudatta toki, jibun ha ochitsuku kotoga dekiru yo."

"hehh soukaaa? are, soudan mitai ne?"

Maka membebellah seorang Maisyarah 
Sambil struggle bahasa Jepunnya dia mengatakan
Bahawa solat arahan daripada Tuhan, seperti berbicara dengan Tuhan
Mengadu masalah hari-harinya
Bila mengadu akan wujud rasa tenang dalam diri
Mengharapkan Shige boleh faham walaupun sedikit

"Ne, Maya donna mondai istumo soudan suru no?
Matsumoto wa samui!Nantoka shitekure!  tte kamisama ni iu?"
(Ko biasanya mengadu masalah yang cemana eh? 
Ko ada tak mengadu matsumoto ni sejuk sangat. Boleh tak ejas apape?"

Lol. Tergelak nak mati Maisyarah.

"Sore wa watashino mondai  janai yo. iwanai."
(Tu bukan masalah aku doe. Aku tak mengadu la mende gitu) 

"Souka. boku dakeno mondai ka."
(Yeke. Okay kiranya tu masalah aku je la eh)

"Jaa atode, Shige no tame
Kamimasa! Matsumoto wa samuinode, atataku shite !tte
Kamisama ni oinari shimasu!"

*****
Tamat part 1.

Speak Good or Remain Silent -Muhammad








Ulasan

Catat Ulasan

kumen2

Catatan popular daripada blog ini

Kelebihan Dan Kekurangan Menjadi Pengawas

Bismillah, Assalamualaikum Hari ini aku mahu menitip sedikit perkongsian mengenai tajuk yang tertera. Aku berkecimpung dalam pengawas ni daripada darjah enam kot.Menjadi pengawas bukan semudah yang disangka. Dan tidak juga sesusah yang disangka.  Ada orang memang berharap dia dipilih menjadi pengawas, dan dia dipilih, maka dia gembira.  Ada orang tidak berharap dia dipilih pengawas, tetapi dia dipilih, maka dia berat untuk menerima Ada orang berharap dia dipilih menjadi pengawas, tetapi dia tidak dipilih, maka dia bersedih Ada orang memang berharap dia tidak dipilih, dan dia memang tidak dipilih, maka dia gembira Hakikatnya, menjadi pengawas, bukan terletak pada pilihan kita, tetapi pillihan Dia Kelebihan menjadi pengawas : Mengasah bakat kepimpinan  (pengawas di sesebuah sekolah mestilah ada jawatankuasa, ada mesyuarat, ada planning segala bagai yang pasti menuntut kita mengeluarkan segala bakat kepimpinan yang ada) Peluang melakukan kebajikan kepada rakan, guru-guru dan sekolah

Lelaki ? Eww

Bismillahhirahmanirahim. Sorry bagi tajuk entah benda-benda. Selamat datang 2018!  Okay so, posting pertama aku untuk tahun ni tentang kaum lelaki. Nak baca, baca, taknak baca ikut hang lah *Aku warning dulu k, isi lepas ni agak emo kot, aku type tengah lapar jadi maafkan aku awal-awal purisshu Aku cuba make it short,  Banyak perkara kebelakangan ni aku nak sangat cakap Terutama kat kaum lelaki Pada aku,  Kau hensem ke, muka pecah rumah ke, Benda tu zaman sekarang kadang-kadang boleh bawak bincang Apa yang lagi penting BUKAN HATI KAU Tapi, macam mana KEMAHIRAN KAU ADAPT KEMAHIRAN KAU RESPON, KEMAHIRAN KAU BERCAKAP KEMAHIRAN KAU BUAT LAWAK KEMAHIRAN KAU MELINDUNGI MACHO, GENTLE DAN CONFIDENT kepada sesiapa pun dan dalam macam-mana keadaan pun Aku perasan benda ni makin takda  Aku duduk kat Jepun Dorang sangat hensem-hensem dan baik-baik Tapi aku susah nak menerima lelaki Jepun yang keras Yang langsung takde sense leader, dan

Cinta itu bukan memiliki =p

salam mood :jiwang kepada yang dah nak tekeh aku sila lapor a.k.a tinggal jejak pada spongebob dan klik x =p okeh. aku baru baca solusi *riak rajenn aku TERselak ruangan cinta *muahaha dia cakap kan CINTA ITU TAK BERERTI MEMILIKI wah! aku agak tak bersetuju mula-mula tu tapi aku tahan lagi mood memburn majalah sambung balik : cinta dan memiliki benda yang berbeza cinta lebih cenderung kepada MEMBERI RUANG nampak! burung pun mebih bahagia bila dibebaskan, manusia lagi lahh=p dan memiliki cenderung kepada MENGIKAT kalau kita suka kan dia dan dia sukakan kita sekalipun dia tetap bukan milik kita. BUKAN mr. google! aku syg gila kat kauu!! sebab dia milik Allah jadi, sila doa kepada Allah supaya jaga dia untuk kita ingat lah! kita tak tahu apa yang akan jadi masa depan Allah tahu! jadi, sila berserah pada dia jadi tak da maknanya kita nak "ikat" orang yang kita suka sila bebas