Sabtu, 27 Ogos 2011

Dengan Allah Pun Nak Berkira

Bismillahirrahanirrahim. Pembuka bicara yang mengharapkan entry ini mendapat keredhaanNya, mendapat kelebihan bagi yang sedang menatapnya. amin

Hari ini perut penuh lepas berbuka. Orang dah kata jangan tambah. Dia nak jugak. Nasi ayam derr. Ibu pulak yang masak. pergh.. memang lama la aku duduk atas kerusi dapur tuu.. Kesannya, apa lagi? Berat la waktu nak buat isyak dan terawih. walaweh~ (jangan tiru aksi ini di rumah)Buat jugak la terawih. Dengan ayah yang baru baik dari mana tah..Dan bermula la kisahnya..

Tadi, selesai terawih, ayah cakap dia letih, jadi dia suruh witir sendirian berhad. 
Aku : "ibu, nampak rambut ni haa"
Ibu : "Ibu kena solat semula la ni.."
Aku : "tak tau .."
Ibu : "Ibu nak ganti terawih yang tadi, solat la witir dulu"
Aku : "Boleh tak nak buat satu rakaat je.."
tetiba Allah turunkan tegurannya pada aku.
Huda : "dengan Allah pun nak berkiraaa.."
Aku : "........


Subahanallah. benar, dengan Allah pun nak berkira. Tak malu ke? tak semestinya buat witir tu, apa-apa ibadahpun macam mengaji, belajar, dan apa-apa la. Kalau boleh minima, kita akn minimakan seminima-minimanya..Kadang-kadang kita tak fikir benda alah tu kan? Subahanallah kerdilnya aku. Dah la kecil depan Allah belagak sangat macam hebat. 

Cuba bayangkan Allah berkira-kira dengan kita.. cuma boleh bernafas 3 kali je seminit. boleh melihat 4 kali je dua jam. Tak boleh bercakap satu hari. Ya Allah, ampunkan kami ya Allah.

1 ulasan:

  1. qilah wat akak sedar juga..
    kadang2 kita selalu berkira dgn Allah..akak punsama gak kdg2 T_T

    BalasPadam

kumen2